Så tar du hand om din tarmflora

Det har knappast undgått någon att tarmfloran är ett av årets hetaste ämnena i år. Bok efter bok har publicerats om vikten av en hälsosam bakterieflora i tarmen och studie efter studier har kopplat hur viktigt det är att ta hand om bakteriefloran i tarmen som om brist kan orsaka allt från alzheimers, fetma, depression, kroniska inflammationer. Bakterierna har nämligen visat sig ha en stor påverkan på bland annat våra hormoner.

I västvärlden har en genomsnittlig människa mellan 800-1000 olika sorters bakterier i tarmen. Bland ursprungsbefolkningar kan man hitta upp emot 1600 arter. Förklaringen sägs vara att vi äter allt mer ensidigt och eftersom olika bakterier kräver olika råvaror bllir viktiga bakterier utan näring.

Rätt mat för bättre flora

Nu är det tyvärr inte så enkelt att man med hjälp av enbart kost kan reglera sin tarmflora, men man kan absolut ge en rejäl skjuts. Den första regeln är väldigt enkel; ät mer varierat. Olika bakterier mår bra av olika näringsgrupper.
Nästa steg är att äta fibrer och probiotika. Fibrer hittar du i frukt- och grönsaksdisken. Kålsorter, broccoli, blomkål, baljväxter är bra val. Helst skall de ätas råa, men har du en känslig mage är det bättre att tillaga maten. Fementerade grönsaker och syrade diton är också mums för bakterierna.

För att ge tarmen probiotika är kefir, yoghurt men även lök, vitlök sparris och havre bra källor.

Här nedan hittar du 8 goda recept som ger tarmfloran lite extra kärlek.