Foto: IBL

Så äter och lagar svenskarna vegetarisk mat

Så här ser svenskarnas vegetariska vanor ut – och här hittar vi mest inspiration och vegetariska recept!


De senaste åren har intresset för vegetarisk mat ökat och utbudet av vegetariska alternativ har mångdubblats. Det blir allt vanligare att införa en vegetarisk middag i veckan, eller att man väljer att äta vegetarisk på luncherna. Hälsoskäl och omtanke om klimat och miljö är de vanligaste skälen att äta vegetariskt.

I samband med vegetariska världsdagen har Coop frågat 1048 svenskar hur svårt man upplever att det är att laga vegetariska måltider och var man hittar inspiration till nya vegetariska rätter.

Undersökningen visar att kvinnor, yngre personer och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker det är enkelt att laga vegetarisk mat, och att det är på internet vi hittar mest inspiration.

Allt fler väljer vegetariskt 

Många har lärt sig att hitta vegetariska alternativ till sina favoriträtter, eller har hittat nya favoriter efter att ha provat vegetariska recept. Nära hälften, 47 procent, av svenskarna tycker att det är enkelt att laga vegetariska måltider, enligt undersökningen. Unga mellan 16-25 år är de som i störst utsträckning tycker det är enkelt att laga vegetariskt (60 procent). I Stockholm och övre Norrland tycker man i högre utsträckning att det är enkelt att laga vegetarisk mat.

Stora skillnader mellan män och kvinnor

Vegetarianism och flexitarianism är mycket vanligare bland kvinnor än män och mer än varannan kvinna tycker det är enkelt att laga vegetariskt. Bland männen däremot tycker två av tio att det är svårt att laga vegetariska måltider. Nästan fyra av tio män svarar att de inte lagar vegetariska rätter alls. Undersökningen visar även att singlar är de som i högre utsträckning komponerar egna vegetariska rätter.

Inspirationskällorna för vegetariska recept

Den största inspirationskällan för vegetarisk mat är internet (43 procent). Många får också tips från vänner och familj, (33 procent). Unga mellan 16-25 år, är de som främst ser influencers och bloggare som en stor inspirationskälla. Den äldre målgruppen (66-75 år) uppskattar traditionella matlagningstidningar i störst utsträckning, och konceptet med matkassar är inte helt otippat mest populärt bland 36-45-åringar.

Källa: Undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer. 

Text: Nina Nyström, MåBra