Panera till perfektion

Visst har vi panerat fisk - och visst är det skamlöst gott. Men varför stanna där? Det finns egentligen inga gränser för vad som går att panera, ost, färsrätter, kyckling, hela grönsaker eller grönsaksblandningar.  Fördelen är att känsligare råvaror är lättare att steka utan att de faller sönder – och det är ett perfekt sätt att få de yngre människorna att äta mer grönsaker.

 

Det finns enkelpanering och det finns dubbelpanering. Det förstnämna är helt enkelt att du rullar önskad råvara i ströbröd alternativt kokos, cornflakes eller nötter.

Dubbelpanering innebär att du först doppar i mjöl, sedan ägg och slutligen ströbröd eller liknande. Paneringen blir då tjockare och suger åt sig mer fett.

 

Hitta din favoritpanering:

  1. Ströbröd – Klassisk paneringsingrediens. Köp färdigt, eller varför inte göra eget av gammalt bröd?
  2. Kokos- Börja med att vända i mjöl, doppa i ett vispat ägg och rulla därefter i kokoas. Blir krispigt, gott och lätt.
  3. Corn flakes – Ett gott och glutenfritt alternativ. Krossa corn flakesen med händerna eller kör snabbt i matberedaren. Blir krispigt och väldigt gott.
  4. Nötter – en mer smakrik och knaprigare form av panering. Kör valfri nötsort i mixern tills att det blir hackad eller malt till önskad konsistens.
  5. Panko- Det asiatiska ströbrödet har blivit väldigt populärt då ströbrödet är skivat vilket ger luftigare paneringar.

Nedan hittar du några av våra favoritpaneringsrecept!