Energiboosta med supermat

För lite D-vitamin eller brist på järn kan göra att du känner dig trött och orkeslös. Det bästa är att äta en allsidig kost, men ibland kan man behöva en extraboost. Vi listar supermaten som piggar upp!

 

  • En vanlig orsak till trötthet för kvinnor kan vara brist på järn. Järn är nödvändigt för att syre ska kunna transporteras från lungorna till kroppens vävnader och också för att föra bort koldioxid. Kött och fisk är goda källor till järn. I växtriket finns också järn så kallat icke-hemjärn och goda källor är bland annat:
    Broccoli, fullkornsprodukter och baljväxter.

 

  • Trötthet kan också orsakas av brist på D-vitamin något som är vanligt hos oss nordbor som inte får så mycket sol under vinterhalvåret. En bra källa till D-vitamin är:
    Lax, sill och makrill. Även D-vitaminberikade mejeriprodukter är bra källor till vitaminet.

 

  • Är du irriterad och har svårt att koncentrera dig? Vill förkylningarna aldrig släppa? Det kan vara så att du behöver en extra boost av zink. Mineralen finns det gott om i:
    Havsmat såsom ostron, musslor och fisk. Men du får också gott om zink i rött kött samt bönor och linser.

 

  • Om du känner dig lite låg kan det vara en idé att hjälpa hjärnans lyckomedel serotoninet på traven. Vi kan inte få i oss serotonin via kosten, men den essentiella aminosyran tryptofan som bidrar till bildandet av serotonin och även melatonin (som hjälper oss att sova) finns det gott om i:
    Sojabönor, kyckling, hårdostar och havre.