Foto: Shutterstock/IBL

Mat man håller sig mätt på hela dagen

Med mat man är mätt på länge slipper vi plötsliga blodsockerdippar som får oss att göra dåliga matval. Här är förslag på livsmedel att äta till frukost, lunch och middag som håller dig mätt hela dagen.


Vi är många som känner igen oss. Under eftermiddagen drabbas vi av lågt blodsocker. Helt stirrig irrar vi i väg till kaffeterian eller gräver i väskan efter något sött.

I vissa fall handlar eftermiddagsdippen om att du ätit en för dålig lunch, kanske slarvade du även med frukosten.

Här är livsmedlen som hjälper dig att hålla dig mätt hela dagen:

Frukost

Mandlar innehåller mycket protein, fett och är energirika. De är också laddade med E-vitamin som bidrar till mättnadskänsla. Toppa en naturell kvarg eller yoghurt med lite mandlar så håller du dig mätt längre.

Äpple är fullt av fibrer. Perfekt att ha på yoghurten eller att äta som mellanmål.

yoghurt och gröt med äpple
Välj naturell yoghurt och smaksätt med bär i stället för att välja smaksatt yoghurt som ofta innehåller stora mängder socker. Foto: Shutterstock/IBL

Jordnötssmör har hög fetthalt men hjälper till att hålla dig mätt. Perfekt att ha på dina overnight oats eller bred lite på en knäckemacka så håller du dig mätt länge.

Ägg går att variera i oändlighet. Omelett, äggröra, kokt, stekt, göra majonnäs på med mera. Det är kalorisnålt, proteinrikt och håller dig mätt länge. En riktigt bra råvara att starta dagen med, med andra ord.

Lunch

Tonfisk fungerar perfekt som bas i en lunchsallad. Lågt kolhydratinnehåll och gott om Omega 3.

Kikärtor är rika på protein och kostfiber. Goda att rosta i ugn och toppa salladen med, eller mixa till hummus.

rödbetshummus
Hummus kan varieras på många olika sätt. Kanske dags att prova en rödbetshummus? Foto: Shutterstock/IBL

Grönkål, bladsallad eller spenat är perfekta när du vill äta nyttigt och samtidigt hålla dig mätt. Lägg till lite avokado, broccoli och morötter för att öka mättnadseffekten. Toppa med hallon för att tillfredsställa sötsuget.

Middag

Linser är verkligen supermat. Fyllda med mineraler, kostfiber, protein och B-vitamin. Ha lite linser i salladen, soppan eller grytan för att få måltiden att mätta mer.

Kyckling är också ett riktigt bra middagsalternativ för den som vill hålla nere på kolhydraterna. Går att variera i oändlighet och är gott i en gryta men även kall i en sallad som du kan toppa med lite hackade katrinplommon. De stabiliserar blodsockret och tillfredställer sötbehovet.

grillad kycklingfilé på skärbräda
Foto: Shutterstock/IBL

Potatis har hög mättnadseffekt. Det anses faktiskt vara den råvara som mättar mest i förhållande till en kalori då potatis innehåller mycket vatten och fibrer. Perfekt som utfyllnad i vegetariska biffar eller en god curry.

Text: Rebecca Wictor, ELLE mat & vin.