Kaffet innan lunch - påverkar mer än vad du tror

Brukar du skippa kaffet på kvällen för att slippa ligga vaken halva natten? Det är ingen idé. Forskning visar att koffeinets halveringstid är på 4-5 timmar vilket innebär att dricker du några koppar på förmiddagen finns det gott om koffein kvar vid läggning.

I norden dricker vi mer kaffe än någon annanstans. Men det är många som försöker undvika kaffe sent på kvällen då vi inte vill ligga sömnlösa på natten på grund av för mycket koffein i kroppen. Men forskning som just nu bedrivs på balnd annat Karolinska Institutet visar att det egentligen inte spelar så stor roll om du hoppar över eftermiddagståren eller inte.

Koffeinet som gör oss pigga och kissnödiga finns kvar längre i kroppen än vad vi tror. Den så kallade halveringstiden för koffein – alltså den tiden det tar för hälften av substansen att gå ur kroppen är 4 till 5 timmar.

– Det betyder att har vi tagit en mängd kaffe, har vi hälften kvar efter 4-5 timmar och 25 procent kvar efter 8-10 timmar och så vidare. Har man då druckit större mängder kaffe under dagen har man förbaskat mycket koffein i kroppen när man ska sova, säger Bertil Fredholm, professor emeritus i farmakologi vid Karolinska Institutet, till SVT.

En ytterligare faktor att lägga till i sammanhanget är att våra gener även styr hur mycket koffein vi tar upp och en annan hur mycket vi faktiskt tycker om kaffe. Men att skippa kvällskoppen är inte avgörande för din sömn.