Foto: Shutterstock/IBL

Hemligheten bakom en god sallad – så gör du

Skillnad på en god och en fantastiskt god sallad ligger i valet av ingredienser. En bra formel är att ha i något krispigt, något krämigt, något salt och gärna något sött. Här är våra bästa knep.


Den bästa salladen bygger på att våga mixa många olika ingredienser och konsistenser. Du blir sällan mätt av en "feg" sallad och blir sällan imponerad.

En bra bas är kolhydrater, protein och fett. Men det är också bra att ha i något krispigt, något krämigt, något salt men också något sött. Och glöm inte - ju mer färg, desto fler vitaminer!

Sallad med tomat, advokado, lök, mango, rädisor, ost och mycket annat.
Foto: Shutterstock/IBL

Grönt: Blanda gärna flera olika, men ju mörkare grönt desto bättre. Satsa gärna på någon som är lite kraftigare i smak som ruccola, spenat och grönkål. Glöm heller inte bort att använda skott och groddar, fullproppade med näring och smak.

Gryn och korn: Här finns det en uppsjö av roliga ingredienser att välja mellan - vildris, quinoa, mathavre, bulgur och många fler liknande. Nu finns många goda färdiga blandningar att välja på i butiken, en del av dem är också redan färdigkryddade. Koka gärna en större sats och förvara i kylen, de håller i flera dagar.

Tillagade grönsaker: Gör att salladen känns mer matig. Underlätta för snabba, smarta matlådor under veckan genom att skjutsa in en plåt med grova grönsaker i ugnen tillsammans med  lite olja. Kan sparas i kylen hela veckan, bara att plocka det som passar bäst till dagens kombination.

Lägg in saker efter hand beroende på önskad konsistens och tillagningstid. Börja exempelvis med rödbetor, morötter, broccoli och blomkål och lägg på sparris, champinjoner, squash och paprika lite senare. Vill du minska handpåläggningen, tänk på att göra större bitar av det som går fortare och mindre bitar av det som tar längst tid.

Grönsaker rostade i ugn på plåt.
Foto: Shutterstock/IBL

Knaprighet: Addera grova, råa grönsaker för knaprighet. Bra exempel är rå broccoli (glöm inte bort att använda stammen), morotsslantar, rädisor och hyvlad fänkål.

Protein: Grillad kyckling, lax, räkor, ägg, skinka, rostbiff och kassler är både snabba, goda och nyttiga ingredienser som håller dig mätt länge. För snabba val av vegoprotein, satsa på olika sorters ostar eller bönor, gärna en mix med flera olika typer av bönor. Frysta, skalade edamamebönor är guld att ha i frysen.

Sött: Något sött som melon, päron, jordgubbar, mango eller sötpotatis, är ljuvligt ihop med salta ingredienser. 

Salt: Salta ostar som feta, parmesan och halloumi eller salta nötter lyfter vilken sallad som helst.

Syra: Vinägrett, balsamico, citron, lime, gröna äpplen, picklade grönsaker eller picklad lök ger din sallad en extra smakdimension.

Burk med picklad rödlök på träskärbräda.
Foto: Shutterstock/IBL

Strössel: En liten men ack så viktig detalj för helhetskänslan. Knapriga frön, torrostade nötter eller rostad lök ger en skön crunch. Nötter och frön ger också en extra näringsboost med bra fetter, vitaminer, mineraler och lite protein.

Dressing: Utgå ifrån tumregeln att ju mer fett du har i salladen i övrigt - exempelvis avokado, nötter och ostar, ju lättare dressing kan du ha, då räcker en vinägrett. Har du en smalare sallad, var inte rädd för att välja en krämigare dressing med bra fetter. Fett är en ovärderlig smakbärare. Ont om tid? Ta lite olja från exempelvis soltorkade tomater eller liknande!

Text: Nina Nystrom ELLE mat & vin.