Grönsakerna som ger dig mättnadskänslan

De flesta vet att grönsaker är bra för hälsan, men ibland glöms de bort till förmån för mättande pasta, ris eller bröd. Tyvärr är det inte heller så enkelt att en vanlig sallad kan ersätta pastan utan att magen börjar ropa efter mat en kort stund senare. Men ifall du vill minska på ditt intag av snabba kolhydraterna finns det flera smakrika alternativ i växtriket som inte tvingar dig att ge upp mättnadskänslan utan håller dig ätt och belåten!

1. Kronärtskocka

Fibrer är en viktig komponent för att du ska känna dig mätt. Kronärtskockan är en av grönsakerna som innehåller mest fibrer, till och med dubbelt så mycket som broccoli. Dessutom är den rik på både kalium och inulin, något som är bra för blodtrycket och tarmfloran.

2. Stärkelserika rotfrukter

Rotfrukter som palsternacka och potatis är mättande, gott och nyttigt så länge du inte friterar dem. Kokt, kall och oskalad potatis innehåller dessutom resistent stärkelse. Resistent stärkelse bryts inte ner av kroppen på samma sätt som andra kolhydrater, utan bidrar istället till produktion av nyttiga fettsyror och till ett stabilare blodsocker.

3. Fänkål

Fänkålen är rik på fibrer som gör dig mätt oavsett om du äter helveganskt eller om du väljer bort kolhydraterna när du äter kött och fisk. Dessutom kan grönsaken tillagas på flera olika sätt eller ätas som den är.

4. Rödbeta

Även om rödbetan inte är lika rik på fibrer som de tidigare grönsakerna så är den mättande grönsaken ett bra tillägg till måltiden. Den är rik på vatten och smak och har en mängd hälsoboostande fördelar tack vare sina vitaminer och antioxidanter.