Foto: IBL

G(l)öm godiset – här är 5 nyttiga snacks

Visst är det lätt hänt att någon onyttighet slinker ner som mellanmål. Men snacks behöver inte vara ohälsosamma. Vi tipsar om fem nyttiga godsaker!


1. Sockerfria banan- och äppelmuffins

Muffins är en riktig fikafavorit. Men det här receptet innehåller inget socker, däremot fibrer från både banan och äpple. För en ännu grönare variant, byt ut frukten mot rivna morötter eller zucchini och passa på att gömma kokta linser i smeten.

Se recept här!

Sockerfria banan- och äppelmuffins
Foto: IBL

2. Chokladdoppad frukt

Frukt är inte godis, men sött och gott ändå. Genom att doppa den i mörk choklad blir det lördagsgodiskänsla, men i nyttigare tappning. För en ännu lyxigare känsla kan du toppa med krossade nötter, kokos eller pulver på frystorkade hallon.

Chokladdoppad frukt
Foto: IBL

3. Grönsaker med goda dippsåser

Allt blir lite godare med dipp. Hummus, yoghurtdipp eller en supergod variant med jordnötssmör och soja kan få vem som helst att vilja frossa i grönsaker.

Grönsaker med goda dippsåser
Foto: IBL

4. Aprikos- och kokosbollar

Chokladbollen i all ära men dessa bollar gjorda på aprikos och kokos är perfekta till mellanmål eller som godsaker till fredagsmyset. Dessutom fyllda med fibrer för den lilla magen.

Aprikos- och kokosbollar
Foto: IBL

5. Fruktglass

Alla älskar glass, men tyvärr är de ofta riktiga sockerbomber.

Gör en egen nyttigare variant genom att mixa frukter och hälla i glassformar. För att göra glassen extra hälsosam, håll dig till frukter med lågt sockerinnehåll som jordgubbar, hallon, kiwi och melon. Vill du göra en matigare variant mixar du ner en sked yoghurt och lite vaniljpulver.

fruktglass
Foto: IBL

Text: Rebecca Wictor, Femina