Fyll på med energi – gör en supersmoothie!

Smoothies är inte bara gott – det är också en fantastiskt bra källa till att fylla på med extra näringsämnen, mineraler och vitaminer.

En smoothie är perfekt som frukost, mellanmål eller en snabb lunch. Och du kan enkelt skapa en smoothie som innehåller alla näringsämnen du behöver. Som proteinkälla kan du använda kvarg eller kesella, nyttigt fett får du exempelvis från avokado och frukter som äpplen ger dig fibrer.

 

6 superingredienser

  1. Rödbetan - Naturlig dopningsknöl
    Rödbetan gör att din syretillförsel blir bättre och att du faktiskt förbrukar mindre syre.
    Hemligheten stavas nitrat som kroppen omvandlar till kväveoxid som i sin tur vidgar blodkärlen. Det har visat sig i bland annat en svensk studie, att fridykare kan hålla andan längre efter att ha druckit rödbetsjuice och att maratonlöpare orkar springa längre.

    Som pricken över i:et sänker rödbetor blodtrycket och innehåller gott om vitaminer och fibrer.

     
  2. Äpplen - Vardagshjäten
    Äpplen är riktiga vardagshjältar, rika på vitamin C, Kalium och pektin. I äppelskalet finns det gott om flavonoider som ska ge skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar. Äpplen är också fiberrika och hjälper därför till att reglera kolesterolhalten.

     
  3. Hallon – Superbäret från trädgården
    Hallon, som faktiskt är en frukt, innehåller antocyaniner som har antiinflammatoriska egenskaper, vilket kan skydda mot till exempel artrit. Antocyaniner hjälper till att skydda dina små blodkärl och ökar cirkulationen. De små bären, ursäkta frukterna, är dessutom fyllda med vitamin C, folsyra, järn och kalcium.

     
  4. Nässlor – Medicinalväxten
    Nässlor har länge använts inom folkmedicinen och är fullkomligt fullproppad med näringsämnen bland annat innehåller de karotin, vitamin A, C och de flesta viktiga mineraler. Nässla innehåller även mycket järn, vilket är särskilt bra för kvinnor.
    Men nässlor kan vara lite svårhanterliga, lättast är att koka dem, så att brännhåren försvinner från bladen alternativt använda sig av nässelpulver om det inte är säsong för nässlor.

     
  5. Koksvatten – Naturens egen sportdryck
    Kokosvatten är den klara vätska som, om kokosnöten får mogna, så småningom stelnar till en vit massa. Den råvaran blir sedan bland annat kokosfett. Kokosvattnet består till 95 procent av vatten, resten är näringsämnen och mineraler som vitamin B, C, fosfor, kalcium och zink och kalium

     
  6. Spenat - Näringbomben
    Äter du en portion spenat, eller mixar ner bladen i en smoothie, får du i dig mer än dagsbehovet av vitamin K, gott om vitamin A, folat, vitamin C, vitamin B6, mangan, järn, kalcium och kalium.
    Forskare vid Lunds universitet har kommit fram till att extraktet thylakoider från gröna blad i spenat ökar mättnadskänslan och minskar sötsuget. De både fördröjer nedbrytningen av fettet i maten och frigör hormoner i tarmen.

 

Nedan hittar du smarriga recept på nyttiga smoothies: