Foto: Shutterstock/IBL

Nya mattrenden foraging – så enkelt omfamnar du den

Foraging är en av de hetaste mattrenderna just nu. Enkelt uttryckt handlar det om att ta tanken om närproducerat ett steg längre. Så här ska du tänka för att rymma foraging i ditt liv.


I matlagningskretsar är foraging den nya snackisen. Detta trots att den egentligen har funnits med oss sedan urminnes tid. Så vad är då foraging?

Foraging kan simpelt förklaras som närproducerat 2.0. Här gäller det att ta tillvara på ätbara växter som kan hittas i närområdet och kring husknuten.

Svamppizza med örter.
Strunta i ruccolan och toppa pizzan eller salladen med vilda örter och ätbart ogräs när säsongen tillåter. Foto: Ica

Ogräs kan vara mat

Inte sällan är det vilda växter vi ser som ogräs eller som går oss obemärkta förbi när vi rör oss utomhus. Dessa kan däremot vara både goda och nyttiga – perfekta att tillaga och komplettera maten med.

I den nya trendrapporten Kockkompassen kartlägger Ica trender som styr restaurangvärlden och just foraging presenteras som en av de största trenderna just nu.

Herbalisten Lisen Sundgren har sysslat med foraging långt innan det blev stort och har skördat växter åt restauranger som Volt, Mathias Dahlgren, Agrikultur och Gastrologik. Här är hennes bästa tips om du vill testa foraging – och växterna du kan spana lite extra efter.

plocka maskrosblad
Foto: Shutterstock/IBL

Forging på svenska – närproducerat 2.0:

1. Promenadforaging

Plocka med dig några växter hem nästa gång du går på promenad. Exempelvis tusensköna, kirskål eller löktrav kan användas till att toppa pizzan, pastan, soppan eller kanske salladen med.

2. Ta tillvara på ogräset

Brännässlan är betydligt mer näringsmässig än den trendiga grönkålen. Förutom till soppa kan den även användas i smoothies, risotto eller som dryck med hett vatten.

olika örter
Foto: Shutterstock/IBL

3. Örtsalt DIY

Välj en smakrik växt, exempelvis nässla, ängssyra, syrénblomma eller rosenblad och mixa med finmalet havssalt. Förvara sedan i burk så håller saltet i minst ett år.

4. Skilj på ätbart och giftigt

Lär dig skilja på ätbara och giftiga växter och plocka minst 50 meter från en trafikerad väg för att undvika avgaser. Plocka aldrig mer än 20 procent av ett växtbestånd och om växten är ovanlig bör du låta den vara. Du får heller inte bryta kvistar eller gräva upp rötter, enligt Allemansrätten.

kvinna plockar blommor vid grusväg
Foto: Shutterstock/IBL

Vintern: Kråkbär

Ett underskattat bär som ser ut ungefär som enbär och innehåller lika mycket c-vitamin och antioxidanter som blåbär.

Kråkbäret kan ätas både färska och torkade i mustiga grytor och soppor, men är också goda att koka sylt på med andra bär eller att mixas i juicer och smoothies.

En gren med barr och kråkbär.

Foto: IBL

Våren: Maskros

Vårt vanligaste ogräs är både näringsrikt, användbart och gott. Blad, rot och stjälk kan upplevas som beska, vilket bara är bra för matsmältningen. Blommorna doftar och smakar honung och nektar.

Använd färska blad på samma sätt som ruccola eller låt dem dra i vinäger och honung några timmar om de är för beska. Koka färska eller torkade rötter i 15 minuter och stek dem sedan i smör – gott till rotfrukter eller att blanda ner i grytor.

Maskros med rötter, blad, knoppar och utslagna blommor.

Foto: IBL

Sommaren: Gatkamomill

Gatkamomill har seglat upp hos finkrogarna och det engelska namnet Pineapple weed syftar till smaken och doften som påminner om ananas.

Gatkamomillen är god i dryck, blommor och blad kan ätas i sallad eller serveras till sommarens bär. Dessutom perfekt att göra snaps, drinkar, olja, vinäger eller salt på.

Gatkamomill blommor och knoppar.

Foto: IBL

Hösten: Rönnbär

Rönnbär är en missförstådd växt som verkligen förtjänar att kallas superbär och överträffar de flesta andra ”superbär” med sitt höga näringsinnehåll.

Rönnbär växer över hela landet och de syrliga och beska färska bären blir sötare när de torkas, fryses in eller hettas upp. Bären är goda i soppor, grytor, med vilt eller rotfrukter. Som efterrätt är rönnbär och mörk choklad en bra kombination.

Kvist med rönnbär.

Foto: IBL

Källa: Kockkompassen/Ica, Lisen Sundgren 

Text: Mikaela Råberg, ELLE mat & vin.