Foto: Shutterstock/IBL

Enkla vanan som gör dig mindre sötsugen

Nytt år, nya vanor och kanske ett löfte om att skära ner på sockret. Nu har vetenskapen en potentiell lösning för att dämpa sockersuget – en sovmorgon.


choklad
Foto: IBL

En ny studie i The American Journal of Clinical Nutrition visar på ett samband mellan mer sömn och ett minskat sockersug.

Genom att följa enkla tips som att upprätta en avslappnande kvällsrutin och att lägga sig vid rekommenderad tid lyckades deltagarna i studien sova 1,5 timme mer varje natt.

Minskade intaget av socker

Under en veckas tid registrerades deltagarnas sömn och matintag. När sömnmängden ökade, minskades också mängden socker de åt med så mycket som 10 gram dagen därpå.

– Våra resultat tyder på att en timme extra eller så i sängen kan leda till hälsosammare matval, säger forskningsledaren Haya Al Khatib, professor på institutionen för näringsvetenskap vid King's College London.

sötsocker
Foto: Shutterstock/IBL

4 andra tips för att minska sockersuget:

Ha inte sötsaker hemma

Om du inte har sötsaker hemma kommer de inte vara lika lättillgängliga när sötsuget tränger sig på.

Välj ett annat sött alternativ

Stilla ditt sockerbegär med någon god frukt istället för en påse godis.

Köp små förpackningar

Köp dina sötsaker i små förpackningar och begränsa dig till att bara äta en åt gången.

Tugga tuggummi

Att tugga tuggummi kan hjälpa till att minska sockerbehovet.

Ät regelbundet

Om du äter vanliga måltider och mellanmål håller du ditt blodsocker på en jämn nivå och riskerar inte att få ett blodsockerfall.

Källa: AJCLive Science, WebMD och doctoroz.com 

Text: Hanna Carlsson, Femina.