Den bortglömda supergrönsaken

Glöm grönkål. Den nya supergrönsaken som en gång i tiden skyddes av många och ansågs vara en alldaglig tråkmåns har fått sin förtjänade hype – och trenden håller i sig. Vi talar givetvis om Blomkålen.

 

Länge har forskare sjungit blomkålens lovsång. Med bara en portion blomkål fyller du på depåerna med 73 procent av det dagliga behovet av c-vitamin, den innehåller nästintill inget fett, salt eller socker och har setts ge hälsoeffekter till vårat viktigaste organ – hjärnan.

På många restauranger är blomkålen ett stående inslag, helgrillad eller skivad i tjocka skivor som steks gyllene i smör ger en nötig och god smak – eoner bort från den överkokta diton som serverades i skolköket. Och kanske är de nya innovativa sätten att servera blomkålen som bidragit till att försäljningen av grönsaken stiger.

 

Studier bevisat hälsoeffekterna

Det finns flertal studier som pekar på blomkålens goda effekter och främst då blomkålen är rik på Kolin, ett ganska okänt näringsämne som inräknas i B-vitamingruppen.

Kolin är viktig när det kommer till hjärnans utveckling och hjälper även att läka och bevara cellmembranen i hjärnan. Därmed viktig för fosters hjärnutveckling såväl som hjälp för personer med demens och Alzheimers.

Men det är inte det enda blomkålen hjälper till med.  En stor amerikansk forskningsstudie där 29 000 personer följdes under 4 år så kunde man se att risken för män att drabbas av prostatacancer minskade med 52 procent om de två gånger eller mer åt blomkål.

 

Sugen på blomkål? Vi har recepten: