7 nyttiga livsmedel att frossa i under våren

Det är klokt att försöka välja mat efter säsong. Mat i säsong smakar mer, kostar mindre och är dessutom bra för miljön. Lagom till våren är en mängd råvaror i säsong – vi listar säsogens nyttigaste livsmedel.


1. Nässlor

Nässlor har använts mot olika sjukdomar inom folkmedicinen under århundraden. Visserligen är den ett besvärligt ogräs i våra odlingar, men också en omtyckt vårprimör i matlagningen.

Nässlor är extremt näringsrika. Bland annat innehåller de järn, karotin, vitamin A och C samt de flesta viktiga mineraler. Nässlor är därmed ett suveränt livsmedel  för att öka näringstätheten i maten och för att höja energin och orken.

2. Makrill

Makrill är en fet och nyttig fisk som är full av omega-3, A- och D-vitaminer. Proteinet i fisken bidrar även till en god mättnadskänsla. Näringsmässigt är makrill därför en riktig vinnare.

rädisor
Rädisan är en riktig hälsobomb!

3. Rädisor

Denna fantastiska vårprimör är en riktig hälsobomb. Rädisor är rika på kostfibrer vilket kan lindra magproblem och ta hand om tarmarna. De är även fulla av C-vitamin och zink, vilket bidrar till att stärka immunförsvaret. Inte nog med det, rädisan har dessutom en rensande effekt och hjälper till att rensa bort gifter från levern, gallblåsan, magen och tjocktarmen.

4. Sparris

För den som gillar sparris gäller det att ta vara på tiden när den är färsk. Sparrisen är i säsong från slutet av april ungefär fram till midsommar.

Primören är inte bara väldigt god, den har också ett lågt kaloriinnehåll och är fulladdad med vitaminer, antioxidanter och värdefulla spårämnen som magnesium, zink och selen. Dessutom innehåller sparris mängder av kostfibrer.

rabarber
Rabarbern är inte bara ofantligt god utan också väldigt vacker.

5. Rabarber

Lägg rabarber på vårens suraste primör. Rabarbern har flera dokumenterade hälsofördelar.

Men ät lagom, rabarber är rikt på oxalsyra, som i stora mängder kan rubba kroppens upptagningsförmåga av kalcium och även orsaka njurproblem.

6. Gräslök

Löken är faktiskt nyttigare än vad man kan tro. Den innehåller massor av proteiner, fibrer, krom, C-vitamin och flavonoider. Dessutom bidrar gräslöken till att sänka kolesterolvärdet samt håller blodsockernivåerna i balans. Gräslöken förhöjer smaken och passar till all sorts matlagning.

lax
Lax är fullproppad med nyttigheter som omega-3.

7. Vild lax

Våren är högtid för den vilda laxen. Att äta lax regelbundet har en rad hälsofördelar. Fet fisk är inflammationshämmande samtidigt som den skyddar dina kärl. Dessutom är den feta fisken bra för huden och hjälper till att bygga upp muskler för den som tränar.

Text: Hanna Carlsson, ELLE mat & vin.