Foto: Shutterstock/IBL

5 anledningar att potatis är bra för hälsa

Att färskpotatisen är en av sommarens höjdpunkter visste vi redan. Men att knölen också är en hälsobomb kanske inte är lika känt. Här är 5 bevis på potatisens superkrafter.


Potatisen är, som alla vet, något av en grundsten i det svenska köket. Tänk bara på den klassiskt kulinariska treenigheten ”kött, sås och potatis".

Nu kan man ju skippa köttet om man så vill men potatisen vill vi inte välja bort för allt smör i Småland. Knölen kanske inte ser mycket ut för världen men i och under skalet finns massor av nyttigheter.

Här är 5 anledningar att älska potatis:

1. Potatisen är vitaminrik

Potatis innehåller vitamin C som täcker en stor del av det rekommenderade dagsintaget. Vitamin C stärker blodkärl, hud, tänder och skelett och hjälper kroppen att ta upp järn ur mat. Knölen innehåller också viktiga B-vitaminer. En bakad potatis kan innehålla 35 procent av det dagliga behovet av vitaminet B 6, skriver Allt om Mat.

Plockning av den första färskpotatisen på Öllöv på Bjärehalvön i Skåne 2009.
Plockning av den första färskpotatisen på Öllöv på Bjärehalvön i Skåne 2009. Foto: IBL Bildbyrå

2. Massor av mineraler

Förutom vitaminerna innehåller potatisen även blodtryckssänkande mineraler som kalium och magnesium. Potatis innehåller mer av de ”nyttiga” mineralerna än till exempel pasta och ris och är alltså ett bra val för den som behöver sänka trycket, skriver Råd och Rön. För att få full effekt ska man dock undvika att koka potatisen i saltat vatten för då försvinner en del av effekten.

3. Potatis är snäll mot magen

Potatis innehåller så kallad resistent stärkelse. En typ av kolhydrat som bidrar till en nyttig bakterieflora i  tarmen, matar nyttiga bakterier och stimulerar nyttiga fettsyror, skriver Topphälsa.

hand på mage
Potatis är både mättande och hälsosam. Foto: IBL Bildbyrå

4. Potatis mättar

Potatis ger energi och mättar.Det finns det vetenskapliga belägg för.

I en studie vid universitet i Sydney, Australien jämförde forskare hur olika livsmedel mättar. I studier fanns bland annat kokt potatis, frukt, bageriprodukter, snacks, kolhydratrik mat, proteinrik mat och frukostflingor. Deltagarna i studien intervjuades om hur mätta de kände sig och potatisen rankade högst.

Samtidigt är den till 99.9 procent fettfri, uppger Svensk Potatis. Förädlade former, som pommes frites och chips, är så klart en annan femma.

5. Potatis med skal är nyttigare

Vissa föredrar potatis med skal och andra utan. Oavsett vilket är det en bra idé att åtminstone koka potatisen med skalet på eftersom det garanterar att de vattenlösliga vitaminerna (B och C) stannar kvar inuti knölen. Dessutom finns det fibrer i skalet som är bra för matsmältningen.

Källa: LandRåd & RönTopphälsa

Text: Henrik Högström