Foto: Shutterstock/IBL

4 ingredienser som gör salladen matigare

Nytt år kan också innebära nya vanor. Har du svårt att hålla dig mätt på lunchsalladen finns det knep för att göra dem matigare. Här är fyra ingredienser som gör att du håller dig nöjd fram till kvällen.


matigare sallad
Bild: Shutterstock/IBL

I januari vill många äta nyttigare. Sallad kan vara ett bra sätt att få ner kalorimängden, men vissa upplever att det är svårt att hålla sig mätt på.

För att undvika småätande på eftermiddagen räcker det inte med morötter, selleri och bladspenat till lunch. 

4 ingredienser som gör salladen matigare:

1. Quinoa

Quinoa är en ört från Anderna som är naturligt fri från gluten och fylld med näringsämnen. Ha i 4 matskedar quinoa i din sallad och du får 56 calorier, 9,9 gram kolhydrater, 1,3 gram fibrer och 2 gram protein extra.

2. Avokado

I särklass den fetaste frukten vi har. Och godaste. Perfekt för att ge en mättnadskänsla när du äter sallad. 1/2 avokado innehåller cirka 57 kalorier, 2,9 gram kolhydrater, 2,3 gram fibrer och 7 gram protein

3. Jordgubbar

För att få bukt på sötsugen som gärna uppstår efter lunch kan du ha jordgubbar i din sallad. Då får du ditt sötsug tillfredställt på ett perfekt sätt då jordgubbar innehåller väldigt lite socker. 3 stycken jordgubbar ger 12 kalorier, 2,9 gram kolhydrater, 8 gram fibrer och 3 gram protein.

4. Solrosfrön

Det är gott med något krispigt i salladen. Solrosfrön ger lite tuggmotstånd och är goda med sin nötiga smak. Funkar även att rosta med lite salt för variation. En matsked solrosfrö innehåller 46 kalorier, 1,9 gram kolhydrater, 7 gram fibrer och 1,5 gram protein.

Källa: Popsugar

Text: Rebecca Wictor, MåBra.