Foto: Shutterstock/IBL

4 enkla tips som gör det lättare att äta nyttigt

Skippa småätandet och gör bättre matval. Här är fyra smarta vardagstips som gör det lättare att äta nyttigt!


Gott är inte alltid nyttigt och ibland äter vi sådant som är dåligt för oss av ren tidsbrist. Men lugn, med dessa enkla knep blir det mycket enklare att göra hälsosamma val som också smakar gott. 

Här är 4 enkla tips som gör det lättare att äta nyttigt:

1. Fyll frysen med fisk

En portion lax med citron och sallad.
Fyll frysen med lax och skaldjur, så är en hälsosam måltid aldrig långt borta. Foto: IBL Bildbyrå

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk två till tre gånger i veckan. Via fisk och skaldjur får vi i oss nyttigheter som vitamin D och vitamin B12, som kan vara svårt att få tillräckligt av på andra sätt.

Se till att bunkra upp med fisk och skaldjur i frysen, så har du en hälsosam middag redo på nolltid. Flera fisksorter, som torsk, går utmärkt att ta direkt ur frysen och skjutsa in i ugnen om du glömmer att tina den. Köp också hem frysta räkor – perfekt att värma upp och slänga ner i pastasåsen eller salladen.

Läs också: Därför ska torsk tinas snabbt

2. Välj färdigskalat och färdighackat

Hackad butternutpumpa.
När det blir stressigt – köp färdighackade grönsaker och spara en massa tid. Foto: IBL Bildbyrå

Nej, det är inte alltid kul att skala och hacka en pumpa. Det är sällan speciellt kul att rensa brysselkål eller hacka blomkål.

De dagar då tiden, lusten, orken och tålamodet tryter, kan därför affärernas färdigskalade och -hackade produkter vara en räddare i nöden. De här produkterna är visserligen dyrare än den vanliga varianten, men kan vara värt slantarna de gånger du verkligen inte har tid att ägna timmar åt matlagning.

3. Förbered goda smoothies

Ingredienser för smoothie i ett glas – banan, blåbär och hallon.
Förbered dina smoothies dagen innan men mixa ihop dem när du blir hungrig! Foto: IBL Bildbyrå

Stressiga morgnar när tiden är knapp och frukosten blir lidande, är smoothies som du förberett på förhand en bra lösning. Fyll skålar eller burkar med frukt, nötsmör och andra nyttigheter du gillar (exempelvis chiafrön, cashewnötter eller kokosflingor).

Nästa morgon häller du alltihop i din mixer och tillsätter valfri vätskan – mjölk, yoghurt eller havredryck till exempel. Mixa alla ingredienser och vips har du en nyttig frukost på nästan ingen tid alls!

4. Ha alltid bra basvaror hemma

Röda paprikahalvor fyllda med grönsaker och bulgur.
Foto: Shutterstock/IBL

De där dagarna då hungern slår till som ett knytnävsslag i magen, behöver du snabbt få i dig mat. Och visst går det blixtsnabbt att värma en mikropizza, men du lär bara bli mätt för stunden och får bara i dig begränsat med näringsämnen.

Se i stället till att alltid ha snabbkokade gryn och korn av olika slag hemma. Bulgur och mathavre är två exempel som vanligtvis inte tar mer än tio minuter att få på bordet. Också vissa rissorter blir mjuka på mindre än en kvart.

Blanda grynen med färdighackad sallad, körsbärstomater och några skivor kallrökt lax, så har du en snabb och fullgod måltid. Andra bra saker att ha hemma är ägg, förkokta bönor och linser och hummus. De hjälper dig att laga bra och hälsosam mat som inte alls behöver ta lång tid.

Källa: Time
Text: Minna Wallén Widung